сряда, 31 август 2011 г.

Франчайзинг - често срещани заблуди

Много често в практиката си срещам хора, които са преценили добре възможностите си и са решили за себе си да инвестират във франчайзинг. Моето виждане, макар и пристрастно, е че франчайзинът наистина е едно добро решение за започване на собствен бизнес с минимални рискове. В ерата на интернет много често разговаряйки с потенциални франчайзполучатели попадам на хора добили представа за тази форма на сътрудничество от интернет и от публикациите във виртуалното пространство на знайни и незнайни „експерти”. От личния си опит, а и от разговорите с колеги занимаващи се в областта стигнах до извода, че по темата има доста неясноти, но най-често срещаните заблуди по отношение на франчайзинга са следните:

Заблуда № 1: Франчайзингът е бизнес формула за 100% успех. Тази заблуда много често се тиражира както от експерти в областта /все пак и те трябва да печелят/, така и от недобросъвестни франчайзодатели. В действителност франчайзингът дава известен комфорт по отношение на работа под утвърдена марка, прогнозиремост на доход, подкрепа от подготвени специалисти, маркетинг на бранд, бизнес план и т.н. Но да се разчита само на това за успеха е несериозно. Като всеки друг бизнес и този стартиран като франчайзинг е зависим от здравата работа на франчайзполучателя, мотивацията му и способността му да следва заложения за обекта му бизнесплан. Не следва да се забравя, че като всеки друг бизнес и франчайзингът може да бъде неуспешен, като в преобладаващия брой случаи това се дължи на грешки на франчайзполучателя – непълно разбиране на концепцията франчайзинг, прекомерен индивидуализъм, недобре усвоен материал при обучението.

Заблуда № 2 Ще намеря лесно капитал за да финансирам бъдещия си франчайзинг. Доста от хората решили да се впуснат в бизнеса разчитат на финансиране от страна на банките на бъдещия им проект. За съжаление тук ще разочаровам кандидат инвеститорите – българските банки, за разлика от посестримите си в чужбина не приемат като основание за отпускане на бизнес кредит един добре изготвен бизнес план за работа под търговската марка на известен франчайзодател. Това е и една от основните причини да няма по-бързо и динамично развитие на франчайзинг системите в България.

Заблуда № 3 Конкуренцията е нещо лошо. Не винаги. Много често ми задават следния въпрос – „ Добре, вие ми давате правото да работя под вашата марка на тази територия, но какво правим ако там има конкуренция?” Ами отговорът ми е „Просто ще работите по-здраво и с по голяма гъвкавост и креативност от конкурента си, като ние ще ви помогнем за това.” Често се поставя и въпросът за това да се отваря и втори франчайз обект на дадена територия и ефекта му върху доходите на първия обект. Практиката показва, че предвид това, че начинът и стилът на работа ще са еднакви /установени от оперативния наръчник/ освен по-добро представяне на продукта или услугата върху определената територия, последващото увеличаване популярността на бранда води до подобряване на доходността и на двата обекта. Също така е налице и „стягане на редиците”, при което и двата франчайзинг обекта мобилизират служителите си за по-добро обслужване, а и новите идеи, идващи на поставените в конкурентна среда франчайзполучатели за подобряване на операциите винаги са от полза.

Заблуда № 4 Да избереш голям и доказан франчайзинг винаги е по-добре. И тук медалът има две страни. От една страна наложена марка за продукт или услуга, разпознаваемост, маркетинг, вече убедени в качеството клиенти. От друга обаче всичко това може да не се дължи толкова на качеството на продукта или услугата на франчайзодателя колкото на агресивната му рекламна политика, скъпи консултанти и добър мениджърски екип. Все пак не трябва да се забравя, че всеки голям франчайзинг някога е бил малък. Основно при избора на франчайзинг трябва да бъда задълбочено предварително проучване на качеството на услугата и подкрепата, която се получава от компанията предлагаща франчайзинг. Не на последно място развиващите се франчайз вериги имат предимството да бъдат по-гъвкави и да предлагат по-добри условия.

Заблуда № 5 Никога не бъди първи в дадена франчайз верига. Определено бих подкрепил подобна теза ако се касае да си франчайз получател на компания с един или два офиса. В този случай франчайзодателя има концепцията, но няма опита, и когато реално проблемите завалят той няма да бъде от особена полза. В тази връзка е добре бъдещия приобретател на франчайзинг да прецени дали иска да играе ролята на опитно зайче и да рискува капитала си. Ако компанията франчайзодател обаче има стабилно изградена мрежа от собствени офиси, продава стабилно от години своя продукти или услуга, няма проблем да бъдете и първи. В този случай предоставящата франчайзинг фирма вече има опита, отстранила е грешките в собствените си офиси, сблъскала се е с проблеми и е открила решенията им, като с това те могат да ви бъдат полезни за успешното развитие на прохождащия ви бизнес. Да не забравяме все пак, че най-ценното в един франчайзинг е именно придобитото от проби и грешки ноу-хау.

Заблуда № 6. Популярен продукт или услуга винаги гарантират успешен бизнес. В добри години за икономиката това важи с пълна сила. За съжаление в момента светът все още се възстановява от Световната икономическа криза. Колкото и да е харесван един продукти и да има своите верни последователи имайте предвид, че в момента най-добрата инвестиция е във франчайзинг гарантиращ задоволяването на ежедневна потребност. Франчайзингът на продукти или услуга, които са пряко в сферите храна, облекло, финанси и т.н. ниши за стоки и услуги от първа необходимост ще донесат по-добра доходност отколкото последните модни хитове – фотоепилация, солариуми и т.н. неща, без които човек би могъл да живее без да забележи липсата им.

Автор: Лазар Белев

Източник: http://bgarticle.com/

Няма коментари:

Публикуване на коментар