петък, 2 септември 2011 г.

Недостатъци на франчайзинга

Наред с очевидните предимства на тази партньорска концепция не можем да не се спрем и на евентуалните и недостатъци, които засягат и двете страни по договора за франчайзинг.

Основния недостатък за франчайзополучателя е загубата на контрол над управлинето на неговото предприятие. Наред с придобивките като право на ползване на търговска марка, консултации, обучение, разпознаваемост на предлаганите стоки или услуги, за франчайзополучателя възниква „неприятното” задължение да следва правилата наложени от оперативните наръчници, както и да се консултира за всяка промяна, която смята, че ще се отрази ползотворно на бизнеса с франчайзодателя. Всъщност именно този недостатък е една от причините в България системите за франчайзинг да не се развиват с такива темпове, както в много други страни. В народопсихологията на българина е заложен стремежа да желае сам да управлява и да си е сам шеф, без някой над него, който да му казва какво да прави.

Друг основен проблем е, че обикновено едно некоректно отношение, на която и да е страна по договор за франчайзинг, може лесно да доведе до съдебни процеури за неустойки. Един некоректен франчайзополучател може да доведе до загуба на доверие в марката, която се лансира върху доста обширна територия, и за да се върне отново в нея, на франчайзодателя ще коства доста усилия и средства за възстановяване на изгубения имидж. Това обикновено се защитава с доста сурови неустойки. Не е рядкост и обратната хипотеза – франчайзодател, който поради некомпетентност, неполагане на достатъчно усилия за популяризиране на търговската марка води до загуби своите франчайзополучатели. Тази хипотеза също трябва да се има предвид и франчайзополучателя следва да внимава при избора на франчайз и внимателно да чете клаузите на договора, които обикновено са доста обемни. В следваща статия ще се опитаме да дадем общи насоки за това, за какво следва да внимава кандидатът за франчайз при своя избор

При стартиране на франчайзинг бизнес въпреки зададените от франчайзодателя параметри, винаги следва да се има едно наум, че разходите могат да се окажат по-високи от това, което сте мислили. Един от подводните камъни на стартиращия франчайзинг е клаузата за закупуване на обурудване, суровини и материали от франчайзодателя, които пък от своя страна вероятно ща бъдат на по-висока цена от тази, на която можете да ги откриете на свободния пазар. Немалък разход е и обявяваната от доста франчайзодатели такса за реклама, която може и да не е вързана към оборота, а да е твърда сума.

Друг чувствителен недостатък, е че силата на веригата се оприделя от най-слабото и звено. Дори даден франчайзополучател да полага всички усилия и да следва стриктно франчайз модела, не е застрахован от това друг франчайзополучател да дискредитира доверието към търговската марка и от това изрядният получател на франчайз да претърпи преки загуби. Тук е и ролята на самия франчайзодател, по контрола на качеството на услугата, за да не се допусне рефлектиране на един проблем във веригата върху другите и звена.

 Лазар Белев

Защо плащаме франчайзинг такси?

Като отговарящ за развитието на франчайзинг програмата на Заложни къщи Доверие много често контактувам с хора, които желаят да разберат повече за това, което предлагаме. Освен това, че много от българите не са наясно какво точно е франчайзинг, често получавам и въпроса „Защо трябва да плащам първоначалната такса и т.нар. такса „роялити” такса всеки месец?”. До голяма степен подобен въпрос аз лично отдавам на народопсихологията на българинът, който може всичко и разбира от всичко и може да се оправи сам с всяко нещо от ремонт на мивката до управление на софтуерна фирма без грам да разбира от това.

Въпреки специфичния ни манталитет, който признава само материалното като основание за извършване на плащане ще се постарая да обясня защо тази такса е задължителна във всеки франчайзинг и защо опитът и знанието имат своята цена.

На първо място желаещия да стане франчайзополучател следва да е наясно, че ежемесечната такса е различна такса от първоначалната, която включва оценката на обекта, обучение, оценка на конкуренция и капацитет на продажби, както и разбира се правото да се ползва търговската марка на франчайзодателя.

На второ място месечните такси се заплащат на франчайзодателя, за да продължи той подкрепата си за франчайзополучателя, за това и те са по-малки от началната, предвид и по-малките обеми на осигурявано последващо съдействие. Въпреки всичко обаче те са дължими, не просто защото така желае франчайзодателя, а защото един успешен франчайзинг никога не е статичен – освен установениета стандарти, които се следят чрез проверки на място, франчайзодателят непрекъснато усъвърженства и оптимизира процедурите си, за което се изисква мениджърски потенциал който струва скъпо, но в същото време се отплаща като увеличава доходността на офисите от веригата, както и повишава популярността на марката, което е в пряка зависимост с доходността. Също така франчайзодателя инвестира не малко средства в реклама на марката си като по този начин рекламира и спомага за увеличаването на популярността и на обектите, които работят на франчайз схема под същата тази марка. А силата на марката е това, което продава даден продукт или услуга. Не на последно място въпреки изчерпателността на оперативния наръчник доста често един бизнес се изправя пред предизвикателства от конкурентно, бюрократично или друго естество, които много лесно могат да се преодолеят от опитен мениджърски екип на дружеството франчайзодател.

На трето място за да се избегне неудовлетвореност от страна на франчайзополучателя от това, че същия плаща, а не получава, каквито случаи има в изобилие, той следва да получава адекватна подкрепа – основно относно управлението, рекламата и увеличаването на продажбите посредством запознаване с последните достижения, ной-хау и производствени практики на фрпанчайзодателя. Ако един получател на франчайзинг няма подобна подкрепа то няма и основание, на което да се дължи подобна такса. От опита си смея да твърдя, че франчайзополучателите много по-лесно плащат месечните такси ако виждат, че получават нещо за тях. Поведението на един недоволен и справедливо чувстващ, че плаща незаслужено такси партньор би рефлектирало във всички аспекти на бизнеса на франчайзодателя. За това и още в първоначалния етап от преговорите по един бъдещ франчайзинг следва даващия го да е напълно наясно какво предлага както срещу първоначалната такса , така и срещу месечната. Имено поради тази причина на срещите с евентуални франчайз получатели аз изчерпателно изброявам областите, в които мениджърския екип на Заложни къщи Доверие е полезен за инвестицията, за да са наясно бъдещите партньори за какво плащат, а именно:

- готов бизнес модел – превръщайки се в наш франчайз партньор Вие започвате да работите веднага, спестявайки си дългите години на опити и грешки;

- координиране и администриране от централен офис;

- цялостно маркетингово проучване;

- професионално обучение от екип специалисти;

- изцяло обновен собствен софтуер, приведен в съответствие с изискванията на нормативната база в страната; – пълна информационна обезпеченост;

- счетоводен отдел; – юридически консултации – оперативно ръководство;

- изградена система за видеоконтрол и сигурност;

- съдействие при осъществяване на рекламната политика;

- стратегия за икономичност, ефективност, ефикасност и рентабилност;

- ценова политика, формиране на цени и ценообразуване;

- широк спектър от стоки и услуги;

- гъвкава схема с възможност за последващо развитие и инвестиции в други офиси;

- ликвидност – ако някой ден решите да се откажете от направената инвестиция франчайз моделът, който предлагаме Ви позволява бързо и изгодно да продадете бизнеса си на нас – вашият франчайзодател.

Разбира се, живеем в държава чиято Конституция прокламира принципът на свободна стопанска инициатива и всеки е свободен да опита сам късмета си на база собствен опит и знания. Но преди да направи своя избор и да се сблъска с всички рискове и неизвестни е добре за себе си да прецени наистина ли таксите плащани за франчайзинг и предимствата, които носят са прекомерни и не си заслужават.

Адвокат Лазар Белев

Какво е франчайзинг и има ли почва у нас?

Скоро имах доста интересен разговор, с един бъдещ франчайзополучател и след като разговаряхме по телефона и изяснявахме основни положения по франчайзинг условията стигнахме до въпроса с първоначалните и последващите инвестиции, както и за таксите, които се заплащат. В един момент ми беше отправен въпроса „Добре, а по какъв начин ще ми преведете тия франчайзинг такси?” ………… Отне ми доста време да обясня на човека, че не аз като представляващ франчайзодателя дължа превод на инвестиции и такси, а точно обратното. Щеше да е смешно, ако не беше тъжно и не ми се случваше за пети път ………….. Отново преразгледах информацията от секцията франчайзинг на сайта на фирмата и всичко си беше обяснено много добре………………. Просто за българинът понятието франчайзинг е нещо чуждо, и наразбираемо, а като прибавим, че изисква плащане за нещо нематериално като опит и ноу-хау става направо извън параметрите на нормалната логика. За това и в днешното изложение ще се опитам да обясня какво е франчайзинг на по-достъпен език, като се постарая да избегна доколкото е възможно юридидическите и икономически опеделения на тази форма на сътрудничество. Целта е да се изясни на максимално опростен език кой каква роля изпълнява, какво е франчайзинг и има ли почва у нас.

Франчайзингът е метод за правене на бизнес , в който едно лице /франчайзодател/, явяващ се притежател на търговска марка и тествани и доказани методи за правене на бизнес /ноу-хау/ предоставя тези си притежания /марка и ноу-хау/ на друго лице /франчайзополучател/ в замяна на първоначално и периодични плащания. Това е едно максимално опростено и изясняващо основните роли на страните определение, без да се засягат в детайли много от аспектите на взеимна изгода / За повече информация вижте статията „Предимства на франчайзинга”/

Не напразно доста често в определенията за франчайзинг се включва определението „форма на сътрудничество” защото като метод за правене на бизнес франчайзингът е точно това. Два независими икономически субекта обединяват усилия за извличане на финансова изгода, като всеки от тях инвестира в общото начинание опит, пари, труд, мотивация, като ползите са и за двете страни. За франчайзодателя – разпространение на услугата или продукта, увеличаване на разпознаваемостта, реклама, по-големи обороти, достъп до нови пазари, а за франчайзополучателя – готов бизнес модел, без грешки, многократно намален риск, продажба на продукт с разпознаваема марка и осигурен пазар, професионално управлиение и съдействие, достъп до нови търговски практики.

След тези основни разяснения ще се спра на въпроса „Има ли почва у нас франчайзинга?” . Директно и в противоречие с официално обявяваните данни за ръст на франчайзинг обектите в България ще отговоря, че тази практика още дълго време трудно ще вирее на местната балканска почва. Причините не са само икономически, а са в няколко насоки, на първо място това е слабо позната, отскоро навлизаща практика без традиции в България. На второ място – неинформираността и непознаването на възможностите на франчайзинга, както за потенциалните франчайзополучатели, така и за потенциални франчайзодатели. На трето място е народопсихологията с основни постулати „Пари за нещо което не виждам не давам, тоест за опит” , „Аз да не съм по-тъп от другия та да не мога да го направя и сам” и „Искам сам да съм си шеф” . Липсват подготвени специалисти, както и схеми за кредитиране за закупуване на франчайзинг. Като се прибавят и значителните финансови ресурси, които изискват повечето сериозни франчайзи, скоро няма да има бум в тази сфера, което е наистина жалко особено предвид факта, че това е бъдещето – големи вериги за стоки и услуги, с които отделния участник в дадена пазарна ниша просто няма как да бъде конкурентоспособен.

 Лазар Белев

Етапи при закупуването на франчайзинг

Преди да бъде подписан договор за франчайзинг франчайзполучателят трябва за мине през няколко етапа. Въпреки, че има доста варианти в днешната статия ще се опитам да отделя основните моменти, които са характерни за процеса.

Първи досег с франчайзинга.

Обикновено това е моментът, в който се заражда идеята – посещения на расторант, кафене, автомивка, заложна къща и т.н. Бъдещия франчайзодетел е толкова впечатлен от обслужването, опита, атмосферата, интериора, че решава да научи повече за самата фирма и в последствие разбира, че обекта, който е посетил реално работи на франчайзинг схема. За различние хора решението да пристъпят към закупуване на франчайзинг идва по различен начин – дали от неуспешен собствен опит в областта, от познати или са плод на задълбочени търсене и проучване на конкретен пазар. Първия контакт е важен с това, че ви дава първоначална информация за фирмата и както сочи науката първите впечатления са най-трайни. Първоначалния контакт бива последван от запознаване с франчайзинг програмата на дружеството, таксите, телефонни номера и и-мейл адреси на франчайзодателя.

Първоначална среща с представител на франчайзодателя

Следващата стъпка след запознаване с франчайз програмата е да насрочите среща с представител на франчайзодателя. Целта е освен да се уточнят някои неизяснени моменти и да се покаже сериозността на намеренията на страните. Много франчайзодатели на този етап се интересува дали имате визия за мястото на вашия франчайзинг обект или ще се доверите на опита им в откриването на най-подходящия. Основното за тази среща, е че след като бъдат изяснени всички въпроси бъдещия франчайзполучател получава указания за това какви да бъдат следващите му действия. В тази връзка може да се наложи попълване на формуляр за кандидатстване, в който да посочите данни за себе си, намеренията си, дори мотивацията си да се насочите точно към този франчайзинг. Тази първоначална среща много често се практикува в действащи франчайзинг обекти, но това е по-скоро трик за подсилване на впечатленията за повлияване върху решението за закупуване. Опита ми показва, че най – добре това да става в спокойно място и двете страни да си отделят минимум 1 час за изчистване на основните моменти относно бъдещия франчайз.


Оценка на мястото

След като преговорите на първоначалната среща са минали успешно, се преминава към оценка на заявения от вас обект. Възможно е той да бъде конкретен адрес или просто град, в която желаете да развивате дейността. Имайте предвид, че франчайзодателя има свои критерии, на които трябва да отговаря франчайзинг обект и не е длъжен да се съгласи с предложения от вас. В много случаи е по-добре да си спестите предварителни уговорки, евентуални договори за наем, подобрения и т.н. в обекти, които е възможно да не бъдат одобрени. В случая съвета ми е да се доверите на опита на фирмата предлагаща франчайзинг да избере най-доброто място за вашия успешен франчайз обект. Специфичен момент е, че оценката на обекта обикновено изисква заплащане на такса оценка, която следва да бъде обявена при първоначалната среща . Тази такса обикновено не се връща, и може да е договорена като отделно плащане или като част от встъпителната франчайзинг такса.

Оценка на франчайзполучателя

Обикновено заедно с оценката на обекта се извършва и оценка на пригодността на самия кандидет за франчайзинг партньор. Всъщност тази оценка е по-важна отколкото оценката на мястото. Оценяват се основно финансова адекватност, професионален опит, законови пречки, уважение, съдебно и данъчно досие, дори обществено мнение за дадения кандидат. Това до голяма степен определя и вида франчайзополучател – дали ще е годен да се посвети на бизнеса си на пълен работен ден или ще играе ролята на пасивен инвеститор, който да наблюдава отстрани вложенията си. На този етап франчайзполучателя също трабва да попълни информацията си за франчайзодателя и да вземе окончателно решение дали да закупи точно този франчайзинг на база получената допълнителна информация.

Последващи срещи

В зависимост от необходимостта могат да бъдат насрочвани последващи срещи за обсъждане на кандидатурата. Франчайзодателят може да има допълнителни въпроси за квалификацията и бизнес плановете. Ще бъдат обсъдени въпросите за мястото на бъдещия обект, дали франчайз получателя е негов собственик или смята да го наеме. На този етап се предоставя екземпляр от франчайзинг договора, за да може да прегледа подробно преди подписването. Съветът ми е след като получите това копие да се обърнете към адвокат, за да проверите степента на защитеност на вашите интереси. Имайте предвид, че повечето франчайзополучатели предлагат еднотипни франчайзинг договори и е много трудно те да бъдат предоговорени. Това с особена сила важи за големите и утвърдени франчайзинги. С по-малките има повече възможности за преговори, защото са по-склонни на отстъпки в името на разрастването си. Когато работите с нови франчайзодатели, които нямат много опит е възможно да има допуснати грешки и непълноти в договорите им, за това не се доверявайте сляпо на предложения ви договор за франчайзигнг, а потърсете квалифицирана юридическа помощ.

Сключване на франчайзинг договор.

След преминаването на всички предходни етапи се стига до финализирането на договора. Но този етап франчайзодателят е стигнал до заключението, че кандидата за франчайзинг не само покрива критериите му, но има и много добри шансове за успех. Направена е оценка на бъдещия франчайз обект и според приетите вътрешни правила и на база досегашен опит може да се приме като добро място за правене на бизнес.

От друга страна франчайзполучателя е оценил франчайзодателя, неговата дейност и неговата програма и е убеден, че този бизнес си струва да се инвестират в него парите и времето си.

Както посочих в началото на изложението този процес отнема различно време и е в зависимост от параметрите и стандартите на конкрения франчайзинг, но това са основните етапи през които преминава един франчайзинг – от емоцията на първоначалния контакт, през взаимната оценка до логичното и аргументирано решение за подписването на договора.

Лазар Белев

Няколко причини да изберем франчайзинг

 Франчайзингът е система за партньорство с доказана успеваемост и е чудесна възможност за стартирането на собствен бизнес. В следващите редове ще се опитам да дам най-основателните причини защо един млад преприемач да се обърне имено към такава форма на инвестиция.

На първо място франчайзингът е система на успеха – предлага се от доказано успели компании. Всяка добра фирма франчайзодател е разработила свой метод за правене на успешен бизнес, който работи добре и генерира печалба. Преди сключване на договор за франчайзинг с подобна фирма, ако фирмата наистина е сериозна, тя ще ви прадостави данни за другите си франчайзполучатели, така че бъдещия партньор да може да оцени ползите от сътрудничеството преди вземане на окончателното решение.

На второ място е силната търговска марка под чието име се работи. Това е едно от най-големите предимства – разпознаваемостта на марката на регионално и национално равнище. Това е също фактор , който бъдещия франчайзополучател следва да вземе предвид. Една наложена търговска марка, с добро име и разпознаваемост гарантира стабилен човекопоток и клиенти стараещи се да задоволят търсенето си с предлагания имено под тази търговска марка продукт или услуга.

На следваща позиция сред причините да изберете франчайзинг е обучението, което се предлага от франчайзодателя. За да бъдете на нивото на компанията под чиято марка ще работи бъдещия франчайз партньор обикновено се преминава обучение, за да са сигурни страните, че са усвоили основните умения и процедури за правене на успешен бизнес. Предвид спецификата на всеки франчайзинг франчайзодателя следва да предостави обучителни материали и да проведе курсове на обучение, с което да си гарнтира, че успешният му бизнес модел ще бъде успешно прилаган и ще има взаимна изгода и за двете страни.

На четвърто място е така наречената оперативна помощ. Това е подръжката, която се получава след стартиране на франчайза, и за която се плащат ежемесечните роялити такси. Сериозните франчайзинг фирми имат отдели или служители чиято задача е да оказват постоянна помощ на новостартиращия бизнес. За току що стартиращия млад предприемач е важно да знае, че винаги може да се допита до по-опитни специалисти, които да му окажат помощ във всеки аспект и не на последно място да го предпазят от вземането на погрешни решения при управлението на своя бизнес.

Следваща причина поради която франчайзингът е фаворит при стартирането на бизенс е маркетинговата помощ, която се оказва. Франчайзополучателя получава достъп до доказани методи и стратегии за привличане и задържане на клиенти. Маркетинг помощта не се изразява само в провеждането на рекламни кампании на национално и регионално ниво, но и при обучението на персонала, който следва да усвои процедурите по общуване с клиента. Подобна помощ дава на франчайз партньора възможност да не прави харчове в рекламни кампании, които биха имали малък или никакъв ефект, а само доказани стратегии за присъствие, които реално биха довели, до по-добро бизенс присъствие в съответната ниша.

На шеста позиция поставям помощта оказвана от франчайзодателя по отношение на избора на подходящо помещение, брандирането и оборудването му съгласно стандартите на прадлагания продукт или услуга. Обикновено компанията предлагаща франчайзинг разполага с документация определяща критериите на които трябва да отговаря бъдещия франчайз обект, но по-важното е, че разполага с опит, който да предпази франчайз партньора от грешки при откриването на обект в неподходящо за дейността място. По този начин на начинаещия предприемач се спестяват средства от неудачно открит офис, който в последствие да бъде местен на друго място и би увеличил периода на възвръщане на инвестицията. Франчайзодателя може да окаже и голяма помощ при проектирането и оформлението на бизнеса, като с опита си може да спомогне за това франчайзполучателя да има на разположение правилния набор от оборудване, с което да постигне максимум производителност при оптимални първоначални инвестиции.

Следващо по важност предимство непосредствено свързано с предходната точка е и факта, че франчайзполучателя може да се ползва от общата покупателна способност на франчайзинг веригата. По този начин той може да получи оборудване, суровини, машини, мебели и т.н. на значително по-ниски цени отколкото би могъл да договори като независим бизнес участник.

На последна позиция, но първо по важност ще поставя избягването на риска. Най-основателната причина за закупуване на франчайзинг е, че риска при започване на нов бизнес е несъпоставимо по-малък отколкото самостоятелното стартиране. Въпреки тези си предимства обаче не следва да се забравя, че 100% гаранция няма никъде, и франчайзинга има освен предимства така и недостатъци, които са по-скоро от личностно естество.

Посочените предимства на франчайзинга освен, че показват положителните страни, които има като система за партньорство показва и пред какви предизвикателства ще се изправи един млад предприемач. Всеки е в правото за себе си да избере дали да плаща за франчайзинг такси или да плаща за грешките на растежа, като не взема предвид поуките, които другите преди нас са направили по тредния път към успеха.

Лазар Белев 

сряда, 31 август 2011 г.

Как да изберем франчайзинг?

В условията на пазарна икономика всеки предприемач стартиращ нов бизнес е изправен пред много въпроси, рискове и неизвестни. От едната страна е мечтата сам да си е шеф и да определя бъдещето си, но и риска да претърпиш неуспех, а от другата да бъде в сравнително подчинено положение, работата му да се определя от строги наложени от вън правила, но за сметка на това рискът от неуспех на новия бизнес да е сведен до минимум, какъвто е вариантът със закупуването на франчайзинг.

Практиката изобилства от примери за неуспешни бизнес начинания, загубени чрез неудачен избор на бизнес модел капитали, експерименти и лутане между различни идеи, теглени кредити в името на мечтата да успееш и последвалите след това драми в личен план.

Макар, че такива истории са отказали много млади инвеститори, и са накарали други сериозно да се замислят за това как да инвестират трудно спечелените си средства, положителното от тях е, че все по-често дори в България кандидат предприемачите се обръщат към франчайзинга като система за стартиране на бизнес.

Въпреки, че е несъвършен франчайзингът поне за момента остава най-сигурния начин за навлизане в света на бизнеса. Но не всеки човек е създаден за всеки бизнес. Индивидуалноста в разбиранията, инетересите и опита на потенциалните инвеститори определят и сферата на бизнес, в която ще се развива франчайзинг. За да има все пак успешно навлизане в дадена бизнес бъдещия франчайзполучател следва да вземе предвид следните съвети:

Предприемачът не трябва да взема импулсивно решението да навлезе в даден бизнес и закупуването на франчайзинг за него. Това следва да бъде в резултат на получена достатъчно информация за бизнес концепцията на франчайзодателя, като тази информация следва да бъда набавена от всичи възможни източници, защото обикновено един франчайзинг изисква значителни финансови средства. Когато на инвеститорът станат ясни параметрите на франчайзинга – концепция, инвестиция, франчайзинг такси, обучение, подкрепа, маркетинг, стабилност и репутация на бранда, следва да се пристъпи към закупуването му. Не на последно място бъдещият франчайзполучател следва да съобрази на база получената информация дали развитието в съответната дейност би му допаднала чисто субективно.

Във връзка със съвета от предходната точка ще акцентирам върху разбирането на концепцията като най-важна стъпка при вземането на решение. Между франчайзодателя и франчайзполучателя трябва да има сходство във вижданията за това как трябва да се развива един бизнес. Ако франчазполучателят не разбира корпоративната логика, не е убеден, че това е правилния начин за точно този вид бизнес или има съмнения относно успеха на даден франчайзинг следва да обърне погледа си в друга посока. Детайлното запознаване с концепцията на даден франчайзинг е от съществено значение на само за избора му, но и за това той да функционира успешно след закупуването му. Личната мотивация на франчайзполучателя, подкрепена от вярата му в бизнес модела е основен фактор определящ успеха на всеки един франчайзинг.

Важно е избирайки франчайзинг съответния кандидат предприемач за разбере, че ставайки франчайзполучател той ще има свой бизнес, но и шефове, но това не означава, че работата и отговорността за вършенето на работата ще бъде прехвърлена на други хора. Получателят на франчайз трябва да взаимодейства с персонала си и клиентите, за да контролира изпълнението и да гарантира качеството на предлаганата услуга под конкретната марка. Личния му принос, усилията, трудът, които са положени съгласно правилата са немаловажен фактор за успеха на новостартиралия бизнес.

Накрая, но не на последно място е съветът даван от много специалисти занимаващи се с франчайзинг, а именно да се инвестира в бизнес, който инвестира в себе си. Ако след внимателно проучване да конкретен бизнес модел забележите, че франчайзодателя не инвестира в откриването на собствени обекти, не се грижи за популярността на марката, не рекламира и е съсредоточил развитието на бизнеса си само под формата на франчайзинг по – добре да не се рискува със закупуването му.

Въпреки, че тези съвети не покриват всички въпроси касаещи закупуването на нов франчайзинг, те могат да служат като отправна точка на бъдещите франчайзполучатели при избор на модел за стартиране на бизнес, както и да окажат влияние при избора дали да се стартира един бизнес самостоятелно или посредством доказания във времето франчайзинг модел. :)

Лазар Белев

Източник: http://www.axeny.com 

Франчайзинг - често срещани заблуди

Много често в практиката си срещам хора, които са преценили добре възможностите си и са решили за себе си да инвестират във франчайзинг. Моето виждане, макар и пристрастно, е че франчайзинът наистина е едно добро решение за започване на собствен бизнес с минимални рискове. В ерата на интернет много често разговаряйки с потенциални франчайзполучатели попадам на хора добили представа за тази форма на сътрудничество от интернет и от публикациите във виртуалното пространство на знайни и незнайни „експерти”. От личния си опит, а и от разговорите с колеги занимаващи се в областта стигнах до извода, че по темата има доста неясноти, но най-често срещаните заблуди по отношение на франчайзинга са следните:

Заблуда № 1: Франчайзингът е бизнес формула за 100% успех. Тази заблуда много често се тиражира както от експерти в областта /все пак и те трябва да печелят/, така и от недобросъвестни франчайзодатели. В действителност франчайзингът дава известен комфорт по отношение на работа под утвърдена марка, прогнозиремост на доход, подкрепа от подготвени специалисти, маркетинг на бранд, бизнес план и т.н. Но да се разчита само на това за успеха е несериозно. Като всеки друг бизнес и този стартиран като франчайзинг е зависим от здравата работа на франчайзполучателя, мотивацията му и способността му да следва заложения за обекта му бизнесплан. Не следва да се забравя, че като всеки друг бизнес и франчайзингът може да бъде неуспешен, като в преобладаващия брой случаи това се дължи на грешки на франчайзполучателя – непълно разбиране на концепцията франчайзинг, прекомерен индивидуализъм, недобре усвоен материал при обучението.

Заблуда № 2 Ще намеря лесно капитал за да финансирам бъдещия си франчайзинг. Доста от хората решили да се впуснат в бизнеса разчитат на финансиране от страна на банките на бъдещия им проект. За съжаление тук ще разочаровам кандидат инвеститорите – българските банки, за разлика от посестримите си в чужбина не приемат като основание за отпускане на бизнес кредит един добре изготвен бизнес план за работа под търговската марка на известен франчайзодател. Това е и една от основните причини да няма по-бързо и динамично развитие на франчайзинг системите в България.

Заблуда № 3 Конкуренцията е нещо лошо. Не винаги. Много често ми задават следния въпрос – „ Добре, вие ми давате правото да работя под вашата марка на тази територия, но какво правим ако там има конкуренция?” Ами отговорът ми е „Просто ще работите по-здраво и с по голяма гъвкавост и креативност от конкурента си, като ние ще ви помогнем за това.” Често се поставя и въпросът за това да се отваря и втори франчайз обект на дадена територия и ефекта му върху доходите на първия обект. Практиката показва, че предвид това, че начинът и стилът на работа ще са еднакви /установени от оперативния наръчник/ освен по-добро представяне на продукта или услугата върху определената територия, последващото увеличаване популярността на бранда води до подобряване на доходността и на двата обекта. Също така е налице и „стягане на редиците”, при което и двата франчайзинг обекта мобилизират служителите си за по-добро обслужване, а и новите идеи, идващи на поставените в конкурентна среда франчайзполучатели за подобряване на операциите винаги са от полза.

Заблуда № 4 Да избереш голям и доказан франчайзинг винаги е по-добре. И тук медалът има две страни. От една страна наложена марка за продукт или услуга, разпознаваемост, маркетинг, вече убедени в качеството клиенти. От друга обаче всичко това може да не се дължи толкова на качеството на продукта или услугата на франчайзодателя колкото на агресивната му рекламна политика, скъпи консултанти и добър мениджърски екип. Все пак не трябва да се забравя, че всеки голям франчайзинг някога е бил малък. Основно при избора на франчайзинг трябва да бъда задълбочено предварително проучване на качеството на услугата и подкрепата, която се получава от компанията предлагаща франчайзинг. Не на последно място развиващите се франчайз вериги имат предимството да бъдат по-гъвкави и да предлагат по-добри условия.

Заблуда № 5 Никога не бъди първи в дадена франчайз верига. Определено бих подкрепил подобна теза ако се касае да си франчайз получател на компания с един или два офиса. В този случай франчайзодателя има концепцията, но няма опита, и когато реално проблемите завалят той няма да бъде от особена полза. В тази връзка е добре бъдещия приобретател на франчайзинг да прецени дали иска да играе ролята на опитно зайче и да рискува капитала си. Ако компанията франчайзодател обаче има стабилно изградена мрежа от собствени офиси, продава стабилно от години своя продукти или услуга, няма проблем да бъдете и първи. В този случай предоставящата франчайзинг фирма вече има опита, отстранила е грешките в собствените си офиси, сблъскала се е с проблеми и е открила решенията им, като с това те могат да ви бъдат полезни за успешното развитие на прохождащия ви бизнес. Да не забравяме все пак, че най-ценното в един франчайзинг е именно придобитото от проби и грешки ноу-хау.

Заблуда № 6. Популярен продукт или услуга винаги гарантират успешен бизнес. В добри години за икономиката това важи с пълна сила. За съжаление в момента светът все още се възстановява от Световната икономическа криза. Колкото и да е харесван един продукти и да има своите верни последователи имайте предвид, че в момента най-добрата инвестиция е във франчайзинг гарантиращ задоволяването на ежедневна потребност. Франчайзингът на продукти или услуга, които са пряко в сферите храна, облекло, финанси и т.н. ниши за стоки и услуги от първа необходимост ще донесат по-добра доходност отколкото последните модни хитове – фотоепилация, солариуми и т.н. неща, без които човек би могъл да живее без да забележи липсата им.

Автор: Лазар Белев

Източник: http://bgarticle.com/